Slutspelssystem

Jag gick vidare från kvalet!

Main & Classics

96 spelare sammanlagt går vidare till slutspel i Main respektive Classics. De två högst placerade i respektive kvalgrupp står över den första slutspelsomgången. Övriga, d.v.s. 3-6 i varje grupp, möter varandra i första slutspelsomgången enligt ett förutbestämt slutspelsträd.

Slutspelsomgångarna spelas som bäst av fem matcher. Flipperspelen är förvalda i slutspelsomgång 1-4. Från och med kvartsfinalerna väljer bäst kvalrankad spelare spel 1, 3 och 5. Generellt för slutspelet gäller att bäst kvalrankad spelare väljer spelordning för spel 1, 3 och 5. Om båda spelarna har samma kvalplacering avgör bättre IFPA-ranking.

Best Game

De 32 bästa poängen går till 16-delsfinal och möts i en och endast en match. Ett av kvalspelen lottas fram där den som kvalificerats sig bäst i kvalet spelar som spelare 2. Slutspelet startar kl 9 på söndagen. Deltagares slutplacering bestäms av 1) hur långt man tagit sig i slutspelet och därefter 2) hur man presterat i kvalet. Således kommer alla 32 i slutspelet få en specifik slutplacering där de 10 bästa får ta del av prispotten.

Parflipper

De åtta bästa lagen går till kvartsfinal och möts i bäst av tre, högst rankad från kvalet väljer spel och startordning först bland lediga tävlingsspel därefter alternerar lagen. Slutspelet startar kl 18 på lördagen om möjligt och löper på i luckor och öppningar. Om flera lag har samma rankpoäng från kvalet avgörs rank enligt Matchplay.events sätt att räkna, och i andra hand av särspel.

U16

De åtta bästa spelarna går till kvartsfinal och möts i bäst av tre. Bäst rankad från kvalet väljer spel och startordning på spel 1 och 3. Slutspel äger rum på lördag med beräknad start 18:30.

Dam

De åtta bästa kvalande går till kvartsfinal där man spelar bäst av tre matcher. I finalen bäst av fem. Bäst rankad från kvalet väljer spel och startordning i match 1 och 3 (samt 5 i finalen). Om båda spelarna kom på samma plats i respektive kvalgrupp avgör IFPA-rank (ej damrank pga för få tävlingar i Sverige hittills).

Created by
Design by
Bitwalk
Powered by